InfluScience : accés a les altmètriques espanyoles


InfluScience recopila les dades altmètriques  -la difusió a xarxes i mitjans de comunicació electrònica- de la producció científica espanyola dels darrers 5 anys.

A diferència de les mètriques clàssiques que per mesurar l’impacte recompten les cites de la bibliografia final de cada article,  InfluScience mesura la difusió o influència recomptant les mencions de cada article a les xarxes socials i mitjans de comunicació electrònica, allò que s’anomena les altmètriques. Ho presenta en quatre grans apartats o dimensions:

  • la influència mediàtica mitjançant les mencions en notícies
  • la influència educativa mitjançant les mencions a Wikipedia
  • la influència social mitjançant les mencions a Twitter
  • la influència política mitjançant les mencions en policy reports

InfluScience utilitza dues fonts per a les seves dades

  • Web of Science Core Collection com a subministrador dels articles publicats, agrupant-los en categories temàtiques determinades
  • Altmetric.com com a subministrador de les dades altmètriques dels articles que tinguin DOI, facilitant-ne el seu Altmetric Atention Score (AAS), índex ponderat en funció de les mencions a tots els recursos que emmagatzema

Aquestes dades permeten rastrejar la difusió dels articles i establir rànquings d’influència.

Per a cada article es defineix el seu InfluRatio com el seu AAS en un moment donat

Per a cada autor el seu influRatio és la suma de tots els influRatios dels seus articles

Per a cada institució un algoritme estableix la seva posició en el rànquing

També estableix rànquings per articles, objectius de desenvolupament sostenible, revistes i per categories temàtiques

Des del 22.12.2022 ja està disponible la segona edició,  l’InfluScience2

Fem-ne un petit recorregut

La pantalla inicial

Els creadors i patrocinadors

Equip

 

Els Rankings

Els Investigadors amb mencions registrades i els influSciencers, els dìnfluència més alta a cada categoria

Universitats

Hospitals

Tops per categoria

MIrem algun exemple

un investigador individual

una universitat

Es tracta, sens dubte, d’una informació molt útil que no estava accesible immediatament.
Cal pendre-la, però, com una foto en un moment concret. La difusió per les xarxes és constant i , en canvi, la informació recopilada és una instantània.
Aquesta informació la facilita Almetric.com a través del seu explorador però cal una subscripció. Fins no fa gaire subministrava en obert el Top 100 d’articles de cada any segons la seva medició altmètrica a partir dels seus AAS. Actualment ja no dóna aquesta informació, se la pot buscar el mateix usuari subscrit.
InfluScience2 ve a subministrar una informació semblant, a nivell espanyol, en obert i en un moment concret.

Estèticament sembla que s’hagi buscat una forma trencadora, sobretot en el llançament publicitari, que no acabem de considerar massa reixida. Serà qüestió de consultar-la amb certa assiduïtat per comprovar el seu bon funcionament.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *