InfluScience recopila les dades altmètriques -la difusió a xarxes i mitjans de comunicació electrònica- de la producció científica espanyola dels darrers 5 anys.
A diferència de les mètriques clàssiques que per mesurar l’impacte recompten les cites de la bibliografia final de cada article, InfluScience mesura la difusió o influència recomptant les mencions de cada article a les xarxes socials i mitjans de comunicació electrònica, allò que s’anomena les altmètriques. Ho presenta en quatre grans apartats o dimensions:
- la influència mediàtica mitjançant les mencions en notícies
- la influència educativa mitjançant les mencions a Wikipedia
- la influència social mitjançant les mencions a Twitter
- la influència política mitjançant les mencions en policy reports
InfluScience utilitza dues fonts per a les seves dades
- Web of Science Core Collection com a subministrador dels articles publicats, agrupant-los en categories temàtiques determinades
- Altmetric.com com a subministrador de les dades altmètriques dels articles que tinguin DOI, facilitant-ne el seu Altmetric Atention Score (AAS), índex ponderat en funció de les mencions a tots els recursos que emmagatzema
Aquestes dades permeten rastrejar la difusió dels articles i establir rànquings d’influència.
Per a cada article es defineix el seu InfluRatio com el seu AAS en un moment donat
Per a cada autor el seu influRatio és la suma de tots els influRatios dels seus articles
Per a cada institució un algoritme estableix la seva posició en el rànquing
També estableix rànquings per articles, objectius de desenvolupament sostenible, revistes i per categories temàtiques
Des del 22.12.2022 ja està disponible la segona edició, l’InfluScience2
Fem-ne un petit recorregut
Els Rankings
Els Investigadors amb mencions registrades i els influSciencers, els dìnfluència més alta a cada categoria
Universitats
Hospitals
Tops per categoria
MIrem algun exemple
un investigador individual
una universitat
Es tracta, sens dubte, d’una informació molt útil que no estava accesible immediatament.
Cal pendre-la, però, com una foto en un moment concret. La difusió per les xarxes és constant i , en canvi, la informació recopilada és una instantània.
Aquesta informació la facilita Almetric.com a través del seu explorador però cal una subscripció. Fins no fa gaire subministrava en obert el Top 100 d’articles de cada any segons la seva medició altmètrica a partir dels seus AAS. Actualment ja no dóna aquesta informació, se la pot buscar el mateix usuari subscrit.
InfluScience2 ve a subministrar una informació semblant, a nivell espanyol, en obert i en un moment concret.
Estèticament sembla que s’hagi buscat una forma trencadora, sobretot en el llançament publicitari, que no acabem de considerar massa reixida. Serà qüestió de consultar-la amb certa assiduïtat per comprovar el seu bon funcionament.