The use of altmetrics data , these one that inform about tracking of academic publication in social media, can be structured in 7 phases.
L’ús de les dades altmètriques, aquelles que ens informen del seguiment de les publicacions científiques als mitjans socials, es pot estructurar en 7 fases.
[Assignement belonging to / Tasca pertanyent a Mission 3, Ambassador Program of Altmetric.com]
Phases
- Get to know the main collectors: Altmetric.com, Plum Analytics, ImpactStory; and know how to extract the data
- Compile the bibliography that appears in the main databases (Web of Science, Scopus, PubMed) to stay up-to-date. For example, with the search alert: altmetric*.
- Be syndicated in blogs and magazines more dedicated to scientific publication and bibliometry. For example: LSE impact blog, Altmetric blog, Scientometrics
- Save and organize all this information to keep it always at hand. For example: Mendeley, which allows you to see how other users have stored and organized their own
- Track Twitter messages with the tag #altmetrics and make a list of those authors most prominent in the topic or that interest us for some reason.
- Actively participate in Twitter, retwiting and, above all, creating new tweets or adding threads of conversation, in order to convey your ideas and from the others.
- Edit a blog explaining the concepts, trends or findings of a certain entity that you consider they must be shared with the community, giving it a projection through Twitter. For example: tracking the online attention of a specific topic or article; the quantification of tracking in a given tool (Twitter, Facebook, blogs, news online, Wikipedia …); the relationship between online atention and other types of impact.
These seven phases are not watertight compartments, nor are they linear, rather they draw a cyclical structure that it feedbacks itself.
Fases
- Conèixer els principals recol·lectors: Altmetric.com, Plum Analytics, ImpactStory; i saber extreure’n les dades
- Recopil·lar la bibliografia que va apareixent en les principals bases de dades (Web of Science, Scopus, PubMed) per estar al dia. Per exemple amb l’alerta de cerca: altmetric*.
- Estar sindicat als blogs i revistes més dedicats a la publicació científica i la bibliometria. Per exemple: LSE impact blog, Altmetric blog, Scientometrics.
- Guardar i organitzar tota aquesta informació per tenir-la sempre a mà. Per exemple: Mendeley, el qual permet veure el que han guardat i organitzat altres usuaris.
- Fer seguiment a Twitter del missatges amb l’etiqueta #altmetrics i tenir una llista d’aquells autors més destacats en el tema o que ens interessen per algun motiu.
- Participar activament a Twitter, retuïtant i, sobretot, creant tuits nous o afegint-se a fils de conversa, per tal de transmetre idees nostres i d’altres.
- Elaborar un blog personal on explicitar els conceptes, les tendències o les troballes que considerem de certa entitat per ser compartides amb la comunitat, donant-li projecció a través de Twitter. Per exemple: el rastreig de l’atenció en línia d’un tema o article concret; la quantificació del seguiment en una eina determinada (Twitter, Facebook, blogs, notícies en línia, Viquipèdia,…); la relació entre l’atenció en línea i altres tipus d’impacte.
Aquestes set fases no són estanques entre sí, ni tampoc lineals, més aviat dibuixen una estructura cíclica que es realimenta.